Wednesday, February 24, 2010

KEK KEJU
Hari nie aku wat kek keju nih atas permintaan asben...lgpon besday die minggu lepas aku xsempat nak wat ape2. Kek cam nih jer yang dia suke, yang lain die xnak...semenjak rase kek ni pertama kali dulu trus nak kek nih jer xmo yang lain...xpe la untuknyer aku sanggup buat, hehehe. Resipinya dari kompilasi hidangan kek oleh Nor Aini Zakaria, tp kek  nih yg asalnyer lapisan bawah gune kek span tp aku letak biskut.  Kek tu gak letak cip coklat kat dalamnya dan dihias ngan krim putar. Kek aku kosong jer sbb asben xsuke...meh le tgok resipinya walaupon ade lagi yang pandai wat lebih sedap dari ini...

Bahan2:  (lapisan bawah)
1 cawan biskut krim kraker (hancurkan)
3 sudu besar mentega
3 sudu besar gula
- campur semua bhn ni dan padatkan dalam acuan, bakar lebih kurang 10min.

Bahan2: (lapisan atas)
250gm krim keju
50gm gula kastor
50gm air susu ( leh letak susu segar, susu cair, susu UHT @ air suam yg dibancuh dgn susu   tepung)
50gm mentega
3bj kuning telur
5 sudu makan tepung jagung

bahan B:
40gm gula kastor
2bj putih telur
1/4 sudu teh serbuk krim tartar
- satukan bhn ini dan pukul hingga gebu dan kental (klu diterbalikkan mangkuk ke bawah ia xjatuh)

caranya:
1. pukul krim keju, gula kastor,mentega dan tepung jagung hingga kembang.
2. kemudian masukkan air susu dan kuning telur, pukul lagi hingga sebati dan berkrim.
3. kemudian, masukkan bahan B yg dah dipukul td dan gaul perlahan2 hingga sebati. pastu    tuang adunan ke atas biskut td.
4. sediakan acuan yg besar daripada acuan td dan isikan air 1/4 penuh. masukkan acuan kek ke dalamnya dan bakar         selama 1 1/2 jam pada suhu 160 darjah.
5. sejukkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan dalam peti sejuk. hiaslah dengan krim putar @ topping kegemaran spt jem blueberry dsbgnya....

4 comments:

Eyriqazz said...

sedapnya kek..nak sikit

Sue @ Nenie said...

Salam Suri,
Nampak sedapppp je kek keju itewwww

ibu 2AZ said...

menarik resepi nih..leh aa try hehe

aNiS tHe BumbleBee said...

ermmmmm! cedapnye....rajinnyee buat cheese cake!!antarlah kt sri lanka cikit...hehehee!