Saturday, April 9, 2011

PiZZa

Assalamualaikum...

    Pizza ni buat pagi tadi, sekarang baru sempat nak post. Maklum la...lptop satu, laptop saya rosak...jd, time diorang tido ni baru saya leh guna. Kebetulan plak izah pon buat pizza ekk..

   Recp pizza ni saya amik kat blog k.hana, mintak ijin CnP ye kakk hehehe. Bahan dohnya sikit n mudah nak buat. Nak tunggu recp izah plak katanya sonang gak :) pepon jom layannn.
 
PIZZA 
CnP: k.hana

Bahan-bahan

    * 2 cawan tepung gandum
    * 2 sudu yis kering
    * 1/2 kecil sudu garam
    * 1 sudu gula
    * 2 sudu minyak zaitun
    * 1/2 cawan air suam

Cara-cara

    * gaul tepung ngan gula,garam n minyak zaitun.
    * campurkan yis ke dalam air suam n masukkan sedikit2 ke dalam adunan tepung.
    * Uli sampai doh licin. Biarkan adunan sehingga naik 2kali ganda.
    * Tumbuk2kan adunan n canaikan. sapukan sos pizza,isi pilihan n keju mozarella.
    * Bakar 15-20 minit.
    * siap!!

3 comments:

Wattie said...

salam,
wah ada pizza, best choc moist to boleh aja nak tukar tpg tp kenala tambah baking powder ya

izahdaut said...

lebih kurang jek ek adunan ngan quick piza tu. saya nyer pizza tu kan, first time buat lembik je, kira saya kacau guna senduk je. senduk kayu. pastu leper2 guna spatula. second time buat saya uli ngan tangan lak. kira doh tu agak kental boleh ler uli. dua dua pun lembut.. saya buat setengah adunan je dari 2 1/2 tepung tu.cuba la..

StarAnise said...

k.wattie, boleh ekk..klu camtu nanti nak try la TQ...

izah, ha'ah ek lebih kurang ja bhn cuma caranya lain ckit. bila2 bleh try la plak...TQ