Sunday, November 20, 2011

BISKUT SEMPERIT DAN APAM POLKADOT

Assalamualaikum...



   Lama benar xbuat biskut nih, sejak sepupu kasi mase raya aji aritu terus teringin nak buat. Ni saya buat untuk kakak bawa ke tadikanya ari jumaat last sekolah....mulanya buat apam polkadot atas permintaan kakak tp bila siap tu ckit la plak. Pastu elok si adik tido kol 2pg terus godek2 buatkan biskut nih.



   Lame sangat xbuat, rasanya dulu kot masa kecik2 buat ngan mak sbb abg suke biskut nih sampai puas sorok atas alang umah takut xsempat raya klu dia makan hehehe. Recp ni saya amik kat blog quinnie, katanya sedap n cair dimulut bila makan. Bila saya cuba buat dan rasanya memang betul sedapppp. 

   Dia buat bentuk bunga cantik, merah n ijau tuk daunnya. Saya plak buat kuning n ijau, nak cepat abis n buat pon setengah adunan ni jer...tu pon lenguh tangan gak la sbb saya guna acuan yg tekan ngan ibu jari tu...hehehe. Pe pon terima kasih buat penyumbang recpnya, layannnn :)


BISKUT SEMPERIT

Resepi asal: Fb Nazian Nazir dan kak Busu Shamsiah
Sumber :Rabia Azhar
by: qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2
1 buku buttercup  -saya guna planta 250gm
3/4 @ 1 cawan gula halus boleh juga gula aising, -saya guna gula icing
1 bji telur kuning,
1 sudu teh esen vanila.
1 cawan tepung ubi,*
2 cawan tepung kastad,*
2 cwan tpg gandum *( ayak semua tepung*)
ceri utk hiasan
sedikit pewarna hijau dan merah


Cara2
1. mula2 pukul gula dan planta hingga kembang...kemudian masukkan telor kuning dan esen vanila...pukul sekejap je..janji sebati.....
2. kemudian masukkan tepung2 yg telah diayak....gaul sebati guna tangan...buat hingga menjadi doh. doh tak terlalu lembik dan tak keras...pandai2 la agakye....kalau doh lembik tambah tepung gandum lagi...kalau doh berderai..tambah lagi planta...kemudian bahagi 2 doh dan letak satu pewarna hijau dan satu pewarna merah. uli hingga warna rata. rehatkan doh dlm 15 minit kemudian baru leh terap.
3. panaskan oven suhu150c...kemudian terapkan doh atas dulang..saya guna non-stick nya dulang..so tak yah sapu planta kat dulang tu...tapi kalau guna dulang biasa..sapu rata planta atas dulang.
4. paip doh guna acu samperit....yg bhgn bawah tu saya guna acu samperit....yg atas tu guna nozle tuk buat icing so saiz dia kecik skit la yg kat atas tu....ikutla nak letak warna mana yg kat atas dan mana yg bawah....nak buat sebelah merah sebelah hijau cam rabia buat pun cantik jugak.
5. dah siap paip penuh dulang....letakkan ceri kat atas dia....kemudian bakar...biar oven tu panas 20m dulu then baru leh bakar....saya bakar lebih kurang 15-20 minit....biskut ni sedap kalau bahagian bawah dia tak hangus sgt...pandai2 la adjust ikut oven masing..:)


(nota: biskut lebih rangup kalau guna planta atau margerin dari guna butter...tapi kalau suka butter apa salahnya kan..ikut selera....masa saya buat ni..stok tepung kastard saya hanya ada 1/2 cawan jek..jadiknya saya tambahkan lagi 1 1/2 cawan tu guna tepung jagung...dia kalau guna tepung kastard sepenuhnya lagi wangi la biskut nih sebab bau tepung kastard tu...tapi kalau nak ganti dgn tepung jagung pun boleh..sama je sedapnya...)
  

Apam Polkadot...


4 comments:

dZana said...

aslmkum hanim.. salam kunjung bls n kenal2 dr akk.. cantik bunga2 biskut semperit hanim ni..nmpk segar jer.. hihihi.. prnh akk buat bila bakar abis melepek.. bila2 nnti boleh akk cuba rspi ni pulak ye..

Hanim said...

w'salam...terima kasih sudi kunjung blog saya...xbrape cantik lg nih, xpuas ati sbb buat pun nak cepat. lain kali buat lg n akak pon cube la sedap, sono bila 1st time wat jadi...

anymz said...

rajinnya hanim membakar sekut..cuti2 sekolah ni masak apa pun habis kan?.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam..Hanim..evergreen samprit memang tak jemu ya...cantik