Friday, October 5, 2012

CHEESE CAKE

Assalamualaikum....


   Selamat pagi semua geng2 blogger moga2 semuanya chat2 dipagi jumaat ni. Hari nie bersiaran awal ckit sementara berkesempatan dan sebelom anak2 bangun tido terutama yg kecik tu hehehe.



   Kek ni dah lama buat, pas jer balik dari kg teringin nak makan kek. Kebetulan plak somi beli krim cheese masa die sorang2 kat rumah hehehe. Ape lagi terus la godek2 buat....dan ni la hasilnye. Recpnya saya yg mula2 saya buat dulu, boleh tengok kat bawah ni ye...dah ramai tau kan buat cheese cake, cuma recp lain n bermacam2 cara. Ok nanti saya post en3 baru plak k, insyaallah.....


KEK KEJU 
Sumber:Kompilasi hidangan kek, oleh: Nor Aini Zakaria

bahan2:  (lapisan bawah)
1 cawan biskut krim kraker (hancurkan)
3 sudu besar mentega
3 sudu besar gula
- campur semua bhn ni dan padatkan dalam acuan, bakar lebih kurang 10min.

bahan2: (lapisan atas)
250gm krim keju
50gm gula kastor
50gm air susu ( leh guna susu segar, susu cair, susu UHT @ air suam yg dibancuh dgn susu tepung)
50gm mentega
3bj kuning telur
5 sudu makan tepung jagung

bahan B:
40gm gula kastor
2bj putih telur
1/4 sudu teh serbuk krim tartar
- satukan bhn ini dan pukul hingga gebu dan kental (klu diterbalikkan mangkuk ke bawah ia xjatuh)

caranya:
  1.  pukul krim keju, gula kastor,mentega dan tepung jagung hingga kembang.
  2.  kemudian masukkan air susu dan kuning telur, pukul lagi hingga sebati dan berkrim.
  3.  kemudian, masukkan bahan B yg dah dipukul td dan gaul perlahan2 hingga sebati.    pastu    tuang adunan ke      atas biskut       td.
  4.  sediakan acuan yg besar daripada acuan td dan isiskan air 1/4 penuh. masukkan acuan kek ke dalamnya dan bakar         selama 1 1/2 jam pada suhu 160 darjah.
  5. sejukkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan dalam peti sejuk. hiaslah dengan krim putar @ topping kegemaran spt jem blueberry dsbgnya....

7 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Terima kasih kongsi ni.. Sedap nye.. Nak cuba juga..

Hanim said...

Pokok manggis, sama2.... Cube la...

MamaFaMi said...

Selamat membina badan! Hehehe

Hanim said...

Mama, alhamdulillah....stakat nih bdn maintain hehehe. Nyusu n jaga anak kecik jd lapo manjang.....

dZana said...

aslmkum hanim.. slm kenal2.. best cheese cake ni.. fav kt rmh akk ni.. tpi tak boleh makan selalu..

Hanim said...

dZana, tol kak memang sedap....asben sy suka sangat. Klu mkn tu xhengat dah hehehe.

nur said...

yum yum...hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..