Thursday, October 11, 2012

KUIH BINGKA KELAPA PANDAN

Assalamualaikum...
 
 
 
 
 

    Selamat pagi semua....jarang2 saya update blog ni, ada en3 yg nak post tp xsempat klu hari yg same gak nak post. Banyak masakan yg saya cuba tp sempat dengan anak kecik huhuhu. Ape pon terima kasih la kepada yg masih sudi masuk n komen blog ini....



 
   Ni la kuih yg saya cuba dari blog yg femes tu hehehe sape lagi kalau tak CMG....sedap kuih ni cam che mat cakap rasanya mcm kuih dangai la. Garing kat luar tp lembut n kenyal2 dalamnya, saya n anak lelaki saya yg abiskan. Rupanya xcantik cam CMG kita tu sbb saya guna Loyang jer...tengah plak xgaring....nanti senang2 nak cari la acuan cam che mat tu, cantik plak hehehe.
 
   Kalau nak tengok gambar yg lagi cantik, boleh tengok DI SINI ye. Recpnya juga mudah ye dan saya sertakan juga di bawah bagi sesiapa yang nak mencuba k, jom layannnn :)
 
 
KUIH BINGKA KELAPA PANDAN
 
BAHAN-BAHANNYA :-) 200 gram parutan putih kelapa
80 gram gula halus
150 gram tepung pulut
1 biji telur gred A, dipukul sedikit
4 camca besar air
1/2 camca teh garam
1/4 camca teh pandan paste
Sedikit mentega


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 190C. Lenser acuan dengan mentega, kemudian masukkan acuan tadi ke dalam oven, biar acuan panas. 
  2. Sementara itu, dalam satu bekas,masukkan kelapa parut, tepung pulut, gula halus dan gaul rata2. Masukkan telur, garam dan pandan paste. Kacau rata dan tuang air, gaul hingga semua sebati dan mesra. Bancuhan akan menjadi seakan2 adunan jemput2. Ketepikan sebentar.
  3. Keluarkan acuan dari oven (berhati2, gunakan sarung tangan khas atau kain). Tuang no. 2 tadi dalam ke dua2 acuan, sama banyak, Ratakan dan masukkan kembali dalam oven. Bakar 30 minit hingga masak. Keluarkan dari acuan dan biar sejuk. Boleh potong dan hidangkan...
CATATAN MAT GEBU :- Untuk mendapat permukaan kuih yang perang, 5 minit sebelum habis membakar, mat tukar fungsi oven pada "GRILL" dan bakar hingga permukaan kuih perang. Selamat mencuba untuk semua...

 
 





No comments: